Gå till innehållet

Jubileumsårets kommunikation och marknadsföring

Lokala företag och föreningar i Kimitoön uppmuntras att använda jubileumsårets visuella uttryck i sina egna produkter och evenemang. Detta ger inte bara en möjlighet att fira Kimitoöns 700-åriga historia, utan är också ett utmärkt tillfälle att visa sitt engagemang för hållbar utveckling och lokala värderingar.

Med det gemensamma visuella utseendet för jubileumsåret strävar man efter att uppmuntra lokala aktörer att utveckla och testa nya produkter, och jubileumsåret anses ha en viktig roll i att stärka det lokala näringslivet. De material och riktlinjer som finns nedan hjälper till med planeringen av produkter, tjänster och evenemang.

Tidpunkt

Det visuella utseendet förväntas användas främst under jubileumsåret 2025 och från och med den 20 november 2024. Om jubileumsutseendet används på ett felaktigt sätt har arbetsgruppen för Kimitoön 700 rätt att ingripa och begränsa eller förbjuda dess användning.

Användning och material

Hållbar utveckling

Hållbar utveckling innebär arbetsmetoder som garanterar goda levnadsvillkor för både nuvarande och framtida generationer. Följande principer är centrala:

Miljö: Målet är att hålla planeten beboelig genom att skydda naturen och naturresurserna.
Till exempel kan en produkt tryckas på återvunnet papper eller med miljövänliga tryckfärger.

Ekonomi: Ekonomisk tillväxt ska vara hållbar ur ett miljöperspektiv.
Till exempel är lokalt producerade hantverks- och livsmedelsprodukter samt råvaror ett bra val.

Kulturell hållbarhet: Detta innebär att skydda kulturarvet och mångfalden.
Till exempel kan lokala konstformer och traditioner lyftas fram och visas upp vid evenemang.

Etik

Det visuella utseendet ska användas för etiska och ansvarsfulla ändamål. Detta innebär att:

  • Produkter som tillverkats med låglönearbete eller orsakar stor miljöskada inte får marknadsföras.
  • Till exempel, om du trycker T-shirts eller tygkassar för jubileumsåret, se till att materialen som används i produkterna har en miljö- och/eller rättvis handel certifiering.

Det visuella utseendet för Kimitoön 700-årsjubileet är inte bara en symbol för firandet, utan också ett löfte om engagemang för hållbara och etiska metoder. Genom att följa dessa principer kan vi tillsammans göra jubileumsåret både meningsfullt och ansvarsfullt.

Har du en fantastisk produktidé?

Vi söker också produkter som vi kan lyfta fram under jubileumsåret. Skicka en bild eller idé om produkten samt en kort beskrivning till: ada.nuutti@kimitoon.fi. Produkterna fotograferas av kommunen för att säkerställa enhetlighet och kvalitet.

Exempel på användning av jubileumsårets visuella utseende

Tryckta produkter och livsmedelsprodukter

Det visuella utseendet för jubileumsåret kan användas på tryckta produkter, såsom broschyrer, affischer, kläder och produktförpackningar. Miljövänliga material och trycktekniker bör användas.

Evenemang

Vid evenemang kan jubileumsårets utseende användas på banderoller, inbjudningskort och annat evenemangsmaterial. Hållbar utveckling bör betonas vid evenemangsplaneringen, exempelvis genom att avfallsmängden minskas och lokala tjänster prioriteras.

Webb och sociala medier

Det visuella utseendet kan även användas på webbplatser och sociala medier. Principerna för hållbar utveckling och etik bör framhävas i kommunikationen.

Hämta jubileumsklistermärken gratis!

I samarbete med Koffset Ab erbjuder vi företag och föreningar Kimitoön 700-klistermärken för märkning av produkter. Klistermärken finns tillgängliga i tre olika färger och två olika storlekar och kan hämtas från Koffset från och med den 13.1.2025.

Kontaktuppgifter: Koffset.fi(gå till extern sida)

Kommunikations- och marknadsföringskanaler

Evenemangskalender

En ny evenemangskalender har lanserats för jubileumsåret. Den har också en egen kategori för Kimitoön 700. Evenemangsflödet kommer att lyftas fram på kommunens egna kanaler och marknadsföring under 2025. Vi vill gärna presentera alla evenemang redan under resemässan i Helsingfors i januari. Pä mässan söker researrangörer och besökare redan nu upplevelser för nästa år – säkerställ synligheten för ert evenemang och för in det i kalendern redan idag!

Anmäl ditt evenemang smidigt:
Skapa ett konto i evenemangskalendern och för in dina evenemang. Det gör inget om alla detaljer ännu inte är färdiga. Det räcker att du anger evenemangets namn, tidpunkt, målgrupp och en kort beskrivning. Du kan komplettera informationen senare!

Webbsidor och sociala medier

Kontakta oss gärna om du vill diskutera produktidéer eller om du behöver andra filformat, till exempel!