
Kommunen vill sporra lokala företagare att delta i FM i Mathantverk 2025 – ordnar kostnadsfri utbildning
Den 9–12 oktober 2025 står Kimitoön värd för FM i Mathantverk – ett evenemang som samlar de främsta mathantverkarna från hela landet. Genom FM i Mathantverk vill man bevara och utveckla lokala matkulturer, lyfta fram mathantverk och inspirera till utveckling.
Nytt för i år är tävlingskategorin Matturismprodukt, som syftar till att uppmärksamma och belöna produkter som binder samman lokalt mathantverk med unika turismupplevelser.
I samband med Kimitoöns 700-årsjubileum kommer dessutom en särskild utmärkelse att delas ut: Kimitoöns 700 års matturismprodukt. För att kunna delta i denna kategori ska företaget ha sin hemort på Kimitoön, och produkten ska ha en tydlig och stark koppling till orten.
Nu ordnas kostnadsfritt webbinarium i storytelling
En viktig del i att skapa en matturismprodukt är att skapa en berättelse och koncept kring produkten, det vill säga storytelling. Storytelling handlar om att förvandla din produkt till en upplevelse – en berättelse som gästen bär med sig hem.
Med storytelling ger du dina råvaror, rätter och platser en röst som berör och väcker nyfikenhet.
Nu erbjuder kommunen ett kostnadsfritt tvådelat webbinarium i storytelling.
Webbinariet riktar sig främst till lokala mathantverkare, men också till turismföretagare på orten.
– Vi hoppas att många av ortens lokala mathantverkare ska delta i tävlingen och vill sporra dem att våga ta klivet och anmäla sig. Därför har vi bjudit in en av Finlands ledande experter inom storytelling att coacha våra mathantverkare, säger Ida Lindroos vid Kimitoöns kommun.
Den 3 juni går första delen av webbinariet “Utveckla matturismprodukter genom berättelser”.(gå till extern sida) Den andra och avslutande delen ordnas 26 augusti.
Webbinarierna dras av turismcoachen Anne Kalliomäki som är en av Finlands ledande experter inom storytelling och tjänstedesign. Kalliomäki är också medlem i Visit Finland Academys nätverk för turismcoacher.
– Berättelsen är det främsta verktyget för att skilja ur i såväl marknadsföring som försäljning – även inom livsmedelsbranschen. Genom storytelling skapar du en upplevelse för dina kunder som lämnar ett bestående intryck, säger Kalliomäki från Tarinakone Oy.
Anmälan till webbinariet sker via evenemangskalenderns anmälningsformulär(gå till extern sida) eller direkt till: ida.lindroos@kimitoon.fi(öppnas i nytt fönster).
En del av projektet Framtidens matkedjor i Egentliga Finland
Utbildningen möjliggörs genom projektet Framtiden matkedjor i Egentliga Finland där ett av fokusområdena är att utveckla matturismen i Kimitoöns kommun. Genom projektet får lokala företagare stöd och inspiration att utveckla konkurrenskraftiga produkter som kombinerar smak, berättelser och upplevelser.