Gå till innehållet

Bakgrundsmaterial: Utveckla din matturismprodukt med hjälp av storytelling

Den 3.6 ordnades ett webbinarium i storytelling inom projektet Turva, Framtidens matkedjor i Egentliga Finland. Här har vi samlat material från webbinariet.

Under webbinariet lärde vi oss vad storytelling(gå till extern sida) är och hur man kan använda det i sitt företag, samt lyfta upp produkter eller tjänster med hjälp av berättelser. Här kan man bekanta sig med presentationen och webbinariet som leddes av experten Anne Kalliomäki från Tarinakone Oy: Annen esitys.(gå till extern sida)

Anne har samlat många bra länkar på finska och svenska som handlar om storytelling och berättelsedesign:

På finska:

Maiseman tarinaopas (ilmainen, lataa täältä)(gå till extern sida)

Artikkeli paikallisuuden hyödyntämisestä.(gå till extern sida)

Tarinallistaminen yrityksen myynnissä ja markkinoinnissa(gå till extern sida).

Tarinallistaminen -kirja, ekirjana edelleen myynnissä(gå till extern sida)

Tarinallistamisen -opas (ilmainen, lataa täältä)(gå till extern sida)

Jättiläisenmaan verkkosivuilla tarinasta.(gå till extern sida)

Kyrö Distillery, Sauna Stories.(gå till extern sida)

Kyrö Distillery: Miika Salmi Lipiäinen elämystaloudesta ja Kyrön tarinasta.(gå till extern sida)

Haastattelussa makumuotoilija Markku Luola. Nyt julistetaan ruokarauha!(gå till extern sida)

Katso videoita Annen YouTube-kanavalta.(gå till extern sida) Muista tilata kanava! 😊

På svenska:

Storytelling som marknadsföringsmetod, Case: Restaurang Pub Niska Åbo

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/75440/Storytelling%20som%20marknadsforingsmetod.pdf?sequence=1&utm_source=chatgpt.com

Book: Storytelling : marknadsföring i upplevelseindustrin, Lena Mossberg, Erik Nissen Johansen

https://www.bokus.com/bok/9789144039787/storytelling-marknadsforing-i-upplevelseindustrin/?srsltid=AfmBOor-BxHm3UeP9Hnod7iAEDTXuIQM2tLFe_tl8rpBjgsBNli5dqHM

Hur förbereder jag mig inför webbinariet den 26.8?

Arbeta med din matberättelse för ditt företag i sommar. Sammanfatta kärnberättelsen om din matupplevelse, vilken berättelse vill du bjuda in dina kunder att leva och uppleva? Vilken berättelse motiverar varför din matprodukt är så unik? 

I denna guide Makuelämykset matkamuistoiksi, XAMK(gå till extern sida) hittar du också Annes text om hur du skapar en matberättelse, se sidorna 57-62. Se detta själv som en guide till att göra en matberättelse, särskilt om du missade det första webbinariet och kommer till det andra webbinariet i augusti.

Vi inleder det andra webbinariet i augusti med att dela med oss av kortfattade matberättelser från vårt eget företag. Du kan också förbereda dig för det andra webbinariet redan nu genom att välja vilken matupplevelse du vill börja berätta om med hjälp av verktyget Tarinapolku. Du kan också fokusera på berättelser av dina produkter i en butik eller webbutik och hur du får fram dem där på ett berättande sätt. Du kan skapa en berättelse för en helt ny mat- eller reseupplevelse, eller så kan du anpassa en befintlig upplevelse/produkt så att den blir mer berättande. 

Inför webbinariet i augusti kommer ni att få instruktioner och ett Tarinapolku-botten. ANMÄL DIG HÄR!(gå till extern sida)

Ha en fantastisk sommar, vi ses i augusti!